Hírek

be light! a Dakaron

A be light! is jelen van a 2007-es Dakaron! Morvai Zoltán, cégünk egyik munkatársa a Szalay Dakar Team csapatát erősíti az egyik assistant autó vezetőjeként. Folyamatos információt adunk a Dakar naponta frissülő eseményeiről elsőkézből, hangos beszámolóval.

1. versenynap, Lisszabon-Dakar

Össztáv: 492 km, ebből szelektív szakasz: 117 km

Kalandos kezdés


Izgalmasan alakult a 29. Dakar rally nyitó szakasza a Szalay Balázs - Bunkoczi László kettős számára, bár az efféle izgalmakat valószínűleg inkább kihagyták volna a versenyzők, ha tehetik. Az ünnepélyes rajtceremónia még rendben lezajlott: a vadonatúj ezüst-sárga Opel Antara 10 óra 3 perckor annak rendje és módja szerint legurult a lisszaboni rajtdobogóról. Még egy kisebb magyar szurkolótábor is összeverbuválódott a pódium körül. Igen ám, csakhogy a rendezők nem a szokásos laza bemelegítő szakaszok egyikét jelölték ki erre a napra, hanem egy nagyon is nehéz, 117 kilométeres szelektívet, amely mély, homokos talaja miatt bizony bőven okozott bosszúságot a versenyzőknek. Szalayék a rajt után 200 méterrel már érezték, hogy baj lesz, ugyanis a motor már akkor elkezdett melegedni. A páros nem számított ilyen mély, "fogós" homokra, és jóval magasabb guminyomással vágott neki a távnak, mint az ideális lett volna. A pilóta úgy fogalmazott: "Erőlködés volt az egész!"


Hát még, amikor fél távnál egy ugrató után eltört a lengéscsillapító és kiesett a rugó. Ezután még óvatosabban kellett közlekedni, nehogy a lengéscsillapító letört vége kivágja a gumit. Az utolsó öt kilométert a mély homok miatt egyes sebességi fokozatban tette meg a páros, úgyhogy a motorolaj a végére már 200 fokos volt. Ám a MOL olaj ezt is kibírta. A pilóta azonban nem volt kifejezetten nyugodt, még az sem vigasztalta, hogy 56. helyével ő volt a legjobb magyar autós ezen a napon.


A csapat motorversenyzői közül Jaroslav Katrinak volt a legeredményesebb - 25. helye egyszerűen parádés, főleg úgy, hogy nem is nagyon sietett. Az üzemanyagja éppen csak kitartott a szakasz végéig, öt kilométerrel a cél után egy út szélén álldogáló bácsi autójából kért egy kis naftát, hogy eljusson a legközelebbi benzinkútig. Kátai Péter körülbelül háromszor esett el a szakasz során, szerencsére nem sérült meg, mivel mindháromszor előzés közben, körülbelül 5 km/órás sebességnél dőlt el. Esni nem volt nehéz, felállni viszont annál inkább, mert a mély homokból alig lehetett kicibálni a motort.


A végén mégis ő segített: amikor a csapathoz tartozó romániai Emanuel Gyenes motorjában elszakadt a benzinvezeték és elfolyt az üzemanyag, ő húzta el egy benzinkútig, hogy ne vesztegeljen ott az út közepén. Dési Jánosnak is izgalmasra sikerült élete első Dakar-napja: egy japán pilóta hátulról beleszáguldott, úgyhogy eltört a kipufogója. A technikai gondok mindegyike orvosolható, úgyhogy a csapat már a következő megmérettetésre készül.



Január 7., Portimao-Málaga

Össztáv: 507 km, ebből szelektív szakasz: 67 km

Szalay Balázs és Bunkoczi László elégedett volt a második, egyben utolsó európai szakasz után: ez már sokkal jobban sikerült számára, mint az előző. Az új Opel Antarának is feküdt a ralis (szűk, csúszós, kanyargós) szakasz, csak a végén adódott apróbb probléma: két balos kanyarban is lefulladt a gép - Szalay azt mondta, valószínűleg nem volt már elég üzemanyag benne.


A páros már a pályán megelőzte öt-hat vetélytársát, a szakaszon a 43. helyen végzett, és az összetettben hat helyet előrelépve már az ötvenedik. Mivel a következő napi rajtsorrendet mindig az előző napi eredmények határozzák meg a Dakaron, Szalay negyvenharmadikként vághat neki az első afrikai szakasznak. Ez abból a szempontból kedvező, hogy így valószínűleg nem kell majd sok időt eltöltenie mások porában. A mezőny este kompra száll, hogy aztán néhány óra múltán Marokkóban folytatódhasson a száguldás.


"Jó érzés volt, hogy ennyi néző előtt autózhattunk, a pálya szélén végig mindenhol emberek álltak - mondta Szalay. - Túl vagyunk az európai szakaszokon, kezdődhet az igazi verseny!" A csapat motorosai közül ezúttal is Jaroslav Katrinak volt a leggyorsabb, a szlovák motoros a nagyon előkelő 21. helyen végzett. Kátai Péter szokásától eltérően nagyon óvatos volt, méghozzá azért, mert az út annyira csúszott, hogy bármelyik pillanatban egy szakadék alján találhatta magát az ember. A magyar pilóta emiatt nem gyorsított, amikor ketten megelőzték, és utóbb kiderült, neki volt igaza, mert néhány kilométerrel később a másik két pilóta egymást húzkodta ki az árokból. Kátai dolgát nehezítette, hogy nem volt hátsó féke (túlmelegedett a fékolaj), azt mondja, talán emiatt tudott olyan jól menni.


Dési Jánosnak sokkal jobban feküdt a mostani pálya, mint az egy nappal korábbi, hiszen ez jobban hasonlított a magyar endurópályákra, amiken ő edződött. A csapat romániai motorosa, Emanuel Gyenes csak egyszer ijedt meg, amikor majdnem leesett egy szakadékba, attól kezdve azonban visszavett a tempóból (no nem nagyon, éppen csak egy keveset), hiszen újoncként neki sem lehet más célja, mint a lehető legtovább jutni, a lehető legtöbb tapasztalatot szerezni. Dési egyébként a 89., míg Gyenes a 48. helyen végzett.



Hírlevél - Szalay Dakar Team

Január 8., Nador - Er Rachidia

Össztáv: 648 km, ebből szelektív szakasz: 252 km

Szalay Balázs nem volt kifejezetten boldog, amikor megérkezett Er Rachidiába. Pedig a kilencedik Dakarján induló magyar pilóta nagyon várta már az afrikai szakaszokat, hiszen ő is (ahogyan a mezőny többsége) ezek miatt a pályák miatt szereti a sivatagi show-t.


Ráadásul a hétfői trükkös, ugyanakkor helyenként nagyon gyors, más helyenként meg a sziklák miatt meglehetősen veszélyes pálya nagyon is feküdt volna neki. A feltételes mód azért indokolt, mert Szalay Balázs és Bunkoczi László autója már a rajthoz is csak kínlódva ért oda. Az Opel egyszerűen nem akart beindulni, ráadásul a páros pechére most először emelkedőn volt a rajt.


Végül nagy nehezen elverekedték magukat a startvonalig, ám utána sem javult sokat a helyzet. Olyan érzés volt, mintha a motorban nem menne két henger, a pilótának első és második fokozatban veszettül kellett pörgetnie az erőforrást ahhoz, hogy ne fulladjon le az autó. Ezek után nem meglepő, hogy jó néhányan megelőzték őket, a szakaszon a 81. helyen végeztek, az összetettben azonban még mindig az 57. helyen tanyáznak.


A szervizcsapat természetesen azonnal munkához látott, amint az ezüst-sárga Opel Antara megérkezett a táborba, fel is fedeztek néhány apróbb hibát, és azokat megpróbálják kijavítani. Szalay bízik benne, hogy sikerül, mert már régen volt így elkeseredve, mint hétfőn, amikor autóversenyzés helyett csak küszködni tudott a szelektív szakaszon. "A motor vadonatúj, nem tudom, mi lehet vele, de a csapat mindent megtesz annak érdekében, hogy kedden már újult erővel folytathassuk a küzdelmet" - mondta Szalay.


A Mol által támogatott nemzetközi csapat motorosai közül ezen a napon is a szlovák Jaroslav Katrinak volt a leggyorsabb (13.!), aki annak ellenére hogy tényleg a toppilóták között motorozott, veszélyesnek titulálta a szakaszt. Azt mondta, a porban szinte semmit sem lehetett látni, úgyhogy az előzéseket teljesen vakon kellett végrehajtani, sohasem tudta az ember, hogy éppen szikla, vagy árok van előtte. Szerencsére ő egyszer sem esett el, és a motorjával sem volt gond, úgyhogy elégedett volt a napi teljesítményével.


Kátai Péter is veszélyesnek találta a pályát, főleg az utolsó szakaszát, ahol éles sziklákon, nagy köveken kellett motorozni. Mégsem ez volt az, ami igazán bosszantotta, hanem az, hogy a tankoló zónából kifelé jövet négy percet késett. A késés oka az volt, hogy elhagyta a menetlevelét, amire ráírták, hogy mikor kell indulnia, és a sportbíró, aki előtte mindenkinek intett, hogy induljon, nem látta meg őt, és csak későn szólt. Mindegy, ez legyen a legnagyobb problémája az egész szakasz során! Ha folytatódik a javuló tendencia, amit Kátai mutat, ebből akár valami szép eredmény is kisülhet. A magyar pilóta hétfőn a 43. helyen végzett, az összetettben pedig a 45. helyről várhatja a folytatást.


A romániai Emanuel Gyenes (52.) egyetértett csapattársaival abban, hogy kemény volt ez a nap. Ő kétszer is elesett, szerencsére nem történt komolyabb baja sem neki, sem a motornak. Az esések sem az ő hibájából következtek be: tönkrement a kuplung, és amikor egy-egy fékezésnél blokkolta a hátsó kereket, és kuplungolni próbált, a motor egyszerűen leállt. Mindkétszer árokba esés lett a vége, de ennyi volt az összes kaland az első afrikai napon.



4. nap, Er Rachidia-Ouarzazate

Össztáv: 679 km, ebből szelektív szakasz: 405 km

Végre egy jó nap!

Szalay Balázs és Bunkoczi László számára a keddi volt az első, igazán gondmentes nap az idei Dakar-ralin. Pontosabban ez volt az első olyan nap, amikor az Opel Antara tényleg száz százalékosan működött. S hogy minek köszönhető a hatalmas változás? Szalay segítséget kért egy régi barátjától, a Nascarban is érdekelt amerikai Robby Gordontól, aki kölcsönadta a mérnökét. A fiatalember egy laptop segítségével teljesen átprogramozta a motort, ami így már kiválóan működött.


A szakaszon ennek ellenére nem volt könnyű dolga a magyar kettősnek, mivel előző napi gondjai miatt hátulról (egészen pontosan a 81. helyről) kellett rajtolnia, sok lassúbb autó volt előtte. Eleinte zavarta egy kicsit a por, de az első dűnesorig 18-20 vetélytársát megelőzte, a homokban pedig már nem volt probléma. Mindössze egyszer álltak meg, akkor is csak azért, hogy mielőtt ráhajtanak a puha homokos részre, leengedjék a gumikat - így ugyanis az autó nem süllyedt el a porhomokban.


Szalay azt mondja, ezen a napon aztán tényleg minden volt, ami egy versenyző számára élvezetessé teszi a terepralit: köves hegyvidék, sáros talaj, süppedős porhomok, dűnék és egyenes plató, amin teligázzal lehetett közlekedni. "Változatos pálya volt, és végre tényleg olyan tempóban tudtunk autózni, amilyenben szerettünk volna már az elejétől. Az Antara nagyon jól bírta a számára ismeretlen terepet" - mondta Szalay, aki a szakaszon a 40. helyet szerezte meg, az összetettben pedig a 44. helyről várja a folytatást.


A Mol által támogatott csapat motorversenyzői közül ezen a napon is a szlovák Jaroslav Katrinak volt a leggyorsabb (18.) már-már azt gondolná az ember, hogy ez a férfi nem is ember, hanem gép, olyan precizitással kezeli a motorját. És az összetettben a 15., ami azt jelzi, hogy a gyorsasága állandó.


Kátai Péter ezen a napon nem volt túl boldog a célban, pedig a 39. helyen végzett. Addig semmi gondja sem volt, amíg el nem érték a dűnéket, a puha homokban azonban legalább tízszer feldőlt. Az ok: túl nagy neki ez a KTM, nem ér le róla a lába, márpedig ez elég nagy hátrány a homokdűnék között. Nem is az esések miatt, azok mind viszonylag alacsony sebességnél történtek, hanem inkább azért, mert utána mindig nagyon hosszú ideig tartott kihúzni a versenygépet a homokból. Kátai ráadásul egyébként is elég nehezen viselte a napot: jó néhány nagy esést látott, és elment annak a dél-afrikai versenyzőnek, Elmer Symonsnak a motorja mellett is, aki a keddi szakaszon versenybalesetben az életét vesztette. Folytatás szerdán az utolsó marokkói szakasszal.



Sajtóanyag - Szalay Dakar Team

Dakar-rali, 6. szakasz, Tan Tan-Zouerat

Össztáv: 817 km, ebből szelektív szakasz: 394 km

Kalandos nap

Szalay Balázs kilencedszer van a Dakar-ralin, de olyat még nem látott, mint csütörtökön reggel: a Tan Tanból a mauritániai határig vezető összekötő szakaszon végig szakadt az eső. Előtte sem volt jobb, a porvihar miatt le kellett bontani az étkezősátrat, úgyhogy voltak, akik reggeli nélkül vágtak neki a szakasznak.


Közéjük tartozott az Opel Antarával autózó Szalay Balázs és Bunkoczi László is, ám nekik nem ez volt a legnagyobb problémájuk délelőtt: történt ugyanis, hogy az összekötő szakaszon valami baj volt a benzinnyomással - túl sok üzemanyagot kapott a motor, és az autó rengeteget fogyasztott.


Szerencsére a szelektív szakasz rajtja előtt sikerült kijavítani a hibát, de 140 kilométertől már így is folyamatosan az égiekhez fohászkodott a kettős, hogy nehogy kifogyjon az üzemanyag.


"Amikor megérkeztünk a táborba, a mutató már jó ideje a nulla alatt volt, úgyhogy eléggé izgultunk - mondta Szalay. - Az első mauritániai szakasz nagyon tetszett, bár az elején kissé erőtlennek éreztem az autót. A tevefüvek között aztán megjött a kedvem, ott már tényleg jó tempót diktáltunk. Az Opel Antara kiválóan vette az első igazán komoly, sivatagi akadályt."


Az összetettben a 39. helyen álló páros legnagyobb öröme az, hogy eddig mindig világosban érte el a tábort.

A Mol által támogatott csapat motorosai közül Jaroslav Katrinak továbbra is tartja magát a legjobbak között: a csütörtöki 16. helye arra volt elég, hogy az összetettben felzárkózzon a 13. pozícióba. A szlovák motoros elmondta: a szakasz első része pont a gyorsasága miatt volt veszélyes, észnél kellett lenni, ha az ember nem akart elesni.

A másik szlovák motorosnak Ivan Jakesnek az elektronikával támadtak problémái az összekötő szakaszon, így szelektíven már el sem tudott rajtolni.


Kátai Péter nem magáért, inkább a motorjáért aggódik, azt mondja, lesz mit csinálni a szünnapon, mert a KTM-et eléggé megviselték az utóbbi napok eseményei. Ma például elhagyta az első sárvédőjét, de a méterszámlálója már napok óta nem működik, úgyhogy nincs is értelme befűzni az itinert. A mai dűnéket már sokkal jobban élvezte, mint a tegnapiakat: ez az eredményén is meglátszott: a 28 hely az eddigi Dakaron a legjobbja.



Hírlevél - Szalay Dakar Team

Dakar-rali, Ouarzazate-Tan Tan

Össztáv: 775 km, ebből szelektív szakasz: 325 km

Nagy jármű, nagy kalandok

"Egy nap alatt megvolt a négy, most már óvatosabbnak kell lennünk!" - mondta Darázsi Zsolt, amikor szerdán késő este megérkezett Tan Tanba. S hogy mire gondolt? Arra, hogy túl sok kaland jutott egy napra az utolsó marokkói szakaszon - szerencsére egyikből sem lett baj. A Szalay Dakar Team kamionos triója, Darázsi Zsolt, Szalai Norbert és Laklóth Aladár az összetettben az előkelő 22. helyet foglalja el 6 nap után, és ez egyben azt is jelenti, hogy a legjobb a magyar indulók közül.

De nézzük, mi is történt szerdán!

A csapat új színeiben pompázó ezüst-sárga MAN-versenykamion már a rajt után négy kilométerrel rakoncátlankodni kezdett. Elment a turbónyomás, és a hatalmas gép nem volt hajlandó továbbmenni. Kiderült, hogy eltört egy bilincs és a turbócső elmozdult a helyéről. Nem nagy probléma, az viszont, hogy a megoldása közben tízen megelőzték Darázsiékat, már sokkal inkább...


Darázsi nyomta a gázt eszeveszetten, sorra előzte vissza a riválisokat, amikor megérkezett egy mély lyukhoz, amit a portól egyáltalán nem látott. Satuféket nyomott és keresztben csúszott a gödör felé. Kis híja volt, hogy bele nem száguldott teljes gázzal, s kis híja volt, hogy fel nem borult. Csakúgy, mint jó néhány kilométerrel arrébb, amikor egy úgynevezett "homokasztal" (kisebb homokdomb lapos tetővel) nagy sebességnél megdobta az MAN-t, amely egyenesen egy másik domb irányába repült. A jármű eleje sikeresen átrepült, a hátulja azonban bumm! bele a domb tetejébe. Úgyhogy néhány pillanatig kérdéses volt, az MAN bukfencet vet, vagy talpon marad - szerencsére az utóbbit választotta.

A szakasz vége felé egy előzésnél még volt egy kritikus pillanat (szintén egy gödör "rosszvoltából"), de végül az MAN is egyben maradt, és az eredmény sem lett rossz, sőt...


Ezek után a nyakig poros, kimerült, de jókedvű kamionos legénység bélszínt (vagy valami annak nevezett véres húsfélét) vacsorázott a táborban, sajttal, sonkával, almatortával kiegészítve a menüt - kellett az erő a csütörtöki szakaszhoz, amely az első Mauritániában (mellesleg a maga 817 kilométerével a leghosszabb az idei Dakaron), és amelyen nagy valószínűséggel nem érnek célba sötétedés előtt.



Dakar rally, 7. nap

Zouerat-Atar, össztáv: 580 km, ebből szelektív szakasz: 407,6 km

A homokdűnék fogságában

A pénteki mért szakasz lett volna a leghosszabb az idei Dakar rallyn, ám Atartól nem messze erős homokvihar tombolt, ami miatt a rendezők úgy döntöttek: az eredetileg 542 kilométeresre tervezett szelektív szakaszt lerövidítik, a végét pedig törlik. A versenyzők így 407,6 kilométert tettek meg, sokszor rendkívül gyér látási viszonyok között.


A Szalay Balázs-Bunkoczi László-Opel Antara trió a 73. pozícióban zárta a napot, és a fiúk meglehetősen kimerülten és rettenetesen koszosan - viszont legalább világosban (!) - érkeztek meg az atari táborba. Már korán reggel gondjuk támadt a motorral, és megint az olajnyomással. A szelektív szakasz rajtjához tartván kétszer állt le az autó üzemanyag-adagolási gondok miatt. A páros visszament a zouerati táborba, a szervizesek dolgoztak az autón, aztán nekivágtak...

Az extrém puhaságú dűnékre mindenki panaszkodott, és Szalayék is a fogságukba estek.


"Rosszul ítéltem meg egy dombot, lementem az aljába, de fölfelé már nem vitt az autó. Ez egyrészt annak tudható be, hogy erőtlen volt a motor, másrészt pedig annak, hogy ilyen puha homokkal, mint ez volt, még életemben nem találkoztam" - mondta Szalay.


A pilóta és a navigátor több mint két órán keresztül ásott (hasztalan, mert az Antara meg sem moccant), mire megérkezett a csapat versenykamionja. Igen ám, de Darázsi Zsolt sem tudta csakúgy hipp-hopp kihúzni az autót, úgyhogy a végén egész kis karaván alakult ki. Szobi Balázs kamionja húzta Darázsi Zsoltét, az meg Szalay autóját.

Így nagy nehezen végül kiszabadult a homokból a versenygép, és még sötétedés előtt megérkezett a táborba. A csapat versenykamionja kimentette Palikék autóját is a mély homokból, akik Darázsiék nélkül nem tudtak volna kiszabadulni a homok fogságából. De ezt utóbb meg is köszönték a célban.


A Mol által támogatott csapat motorosai közül továbbra is Jaroslav Katrinak viszi a prímet. Nem csoda, a KTM-pilóta már szakaszt is nyert a Dakaron. Az Atarba vezető szakaszon egy kicsit visszavett az eddigi tempóból, semmiképpen sem akart kockáztatni, az összetettben azonban így is a szenzációs, 14. helyen áll. "A homokvihar miatt pokoli nehéz napunk volt. A végére nagyon elfáradtam" - mondta Katrinak.


Gyenes Emanuel, a Mol Dakar Team romániai motorosa, aki 22 évével egyben a csapat legfiatalabb tagja, fáradtan, de a 88. helyen beért az atari célba, így összetettben az 57. helyen áll.Kátai Péter korábban még nem motorozott homokviharban, de ilyennek képzelte. A szakaszon nem látott szinte semmit, még szerencse, hogy talált egy olyan pilótát, aki jól tájékozódott és akit követhetett. Azt mondja, néha olyan érzése volt, hogy ha itt eltéved, akkor sohasem találja meg újra a helyes utat. A szünnap előtt nagyon elfáradt, mert az előző éjjel a szél miatt szinte semmit sem aludt, ráadásul itt volt még ez a szakasz is.


Ő személy szerint nagyon örült annak, hogy törölték a végét, mert szerinte egyenesen életveszélyes lett volna folytatni ennyire gyér látási viszonyok miatt.

Forrás: www.dakar.hu